Στον Buddhabeb Dasgupta το Βραβείο «Χρυσή Αθηνά»

buddha dasguptaΟ διακεκριμένος Ινδός σκηνοθέτης και ποιητής Buddhadeb Dasgupta, που έχει χαρακτηριστεί ως ο νέος Σατγιαζίτ Ρέι,επιλέχθηκε για το βραβείο «Χρυσή Αθηνά» – την μέγιστη τιμή που απονέμει το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθηνών. Επτά από τις ταινίες του θα προβληθούν στο φεστιβάλ από 20 – 30 Σεπτεμβρίου 2007.

Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης έγραψε στον Dasgupta λέγοντας: «Θα μας τιμήσετε ιδιαίτερα αν δεχθείτε το βραβείο, ‘Χρυσή Αθηνά’ για την εξαίρετη σκηνοθεσία σας. Το βραβείο «Χρυσή Αθηνά» έχει απονεμηθεί προηγουμένως στους Kim Ki Duk, Daniel Day Lewis καιCostas Gavras.» Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου πάντα εκτιμούσε πάντα το έργο του Dasgupta ιδιαίτερα την ταινία “The Voyeurs“ (τελευταία ταινία του Dasgupta.  “Ami, Yasin Arr Amar Madhubala“).  «επί του παρόντος ετοιμάζουμε μια λίστα με ταινίες που θα αποτελέσουν το πρόγραμμα προβολών μας, συμπεριλαμβανομένων και επτά ταινιών σας» είπε ο Ανδρεαδάκης. Τόνισε δε, ότι η προβολή των ταινιών του Dasgupta θα αποτελέσει μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουν οι Έλληνες τον Ινδικό κινηματογράφο πέρα από το Bollywood – που ελάχιστα γνωρίζουν.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθηνών είναι το μοναδικό φεστιβάλ στο κόσμο που το βραβείο του απονέμεται από νέους 18-25 χρόνων, πολίτες χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, φοιτητές σχολών κινηματογράφου, θεάτρου, ΜΜΕ και γενικότερα του οπτικοακουστικού τομέα. Απονέμονται στον σκηνοθέτη της πιο τεχνικά και αισθητικά άρτιας ταινίας του διαγωνιστικού τμήματος και συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 10.000 Ευρώ. Το Φεστιβάλ λαμβάνει μέρος από 20-30 Σεπτεμβρίου.

Μιλώντας για την τελευταία του ταινία “Ηδονοβλεψίες“, (που εστιάζεται στην αγάπη και την σχέση στην εποχή των webcams και CCTV), ο Dasgupta είπε: “Τα πάντα έχουν μηχανοποιηθεί. Έχουμε άγχος για την ασφάλεια, αλλά απλές ανθρώπινες αξίες όπως αγάπη και ευγένεια έχουν χάσει το νόημα τους. «Κάνουν πιο εύθραυστη την ζωή μας οι webcams και CCTV, που παρακολουθούν συνέχεια την ζωή μας, από ότι η τρομοκρατία; είναι η αστυνομία και η ασφάλεια πραγματικά οι προστάτες μας; Έχει ένα θέμα που είναι παγκόσμιο σήμερα και τα γεγονότα του θα μπορούσαν να διαδραματιστούν στην Ινδία, Ευρώπη, ή οπουδήποτε αλλού. Ο “Kalpurush“, που έλαβε το Εθνικό βραβείο το 2005, έχει προβληθεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ προηγουμένως και εστιάζεται σε μια φιλόδοξη σύζυγο.

Ο Buddhadeb Dasgupta προσκλήθηκε να παρουσιάσει στο αθηναϊκό κοινό για πρώτη φορά τη ρετροσπακτίβα των ταινιών του και μίλησε για τον ινδικό κινηματογράφο και την τέχνη του κινηματογράφου και της ζωής την Δευτέρα 24/9 ώρα 15.00, στο ΙΑΝΟΣ.           

 Αφιέρωμα Μπουνταντέμπ Ντασγκούπτα

Ενας από τους διασημότερους ποιητές και σκηνοθέτες της Βεγγάλης, ο Μπουνταντέμπ Ντασγκούπτα, είναι το πρόσωπο στο οποίο θα στραφούν τα βλέμματα στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.

Διάδοχος, κατά πολλούς, του μεγάλου Σατγιαζίτ Ρέι, ο Ντασγκούπτα θεωρείται σήμερα ως ο σημαντικότερος εν ζωή Ινδός σκηνοθέτης, πρεσβευτής μιας άγνωστης πλευράς του ινδικού κινηματογράφου, πέρα από τα μιούζικαλ του Μπόλιγουντ, εμποτισμένου με μια ατμόσφαιρα μυστικισμού. Οι ταινίες του 63χρονου Ντασγκούπτα έχουν ως κινητήρια δύναμη το ταξίδι, συχνά κυριολεκτικά, αλλά πάντα μεταφορικά. Ποιητής και στην ψυχή του, ο δημιουργός συνδυάζει στις ταινίες του το λυρισμό με τον κοινωνικό προβληματισμό – στον μακρύ κινηματογραφικό δρόμο που διανύει, η αλληγορία περπατά χέρι με χέρι με τον ανθρωπισμό, τη λιτή αισθητική και την οικονομία στην έκφραση.

Γεννημένος το 1944 στην Ανάρα, σπούδασε Οικονομικά και ξεκίνησε την καριέρα του διδάσκοντας στο Πανεπιστήμιο. Ωστόσο, από νεαρή ηλικία αισθανόταν έλξη για την έβδομη τέχνη. Ο ίδιος πιστεύει ότι η καρδιά του κινηματογράφου χτυπά στη σκόπιμη παράταξη εικόνων, τις οποίες κανείς βλέπει στη μουσική, την ποίηση, τη ζωγραφική. Από παιδί ο Ντασγκούπτα έβλεπε εικόνες όταν η μητέρα του τού τραγουδούσε ή του απήγγειλε ποιήματα. Οσο δίδασκε Οικονομικά, συνάντησε τον Σάντι Νταγιαμπχάι, βοηθό, τότε, του Σατγιαζίτ Ρέι, ο οποίος και τον ενέπνευσε νʼ αποτυπώσει τις εικόνες του μυαλού του σε φιλμ και να κάνει τα όνειρά του πραγματικότητα. Αποτέλεσμα, ο κόσμος του κινηματογράφου αντίκρισε τις ονειρικές εικόνες ενός νέου, ανεκτίμητου σκηνοθέτη.

Μεγάλο καλλιτεχνικό κεφάλαιο για τον παγκόσμιο κινηματογράφο, ο Ντασγκούπτα τιμήθηκε για την ταινία The Wrestlers (2000) με το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βενετίας κι έχει συμμετάσχει πολλές φορές στα Φεστιβάλ του Βερολίνου και του Τορόντο. Ενώ οι ποιητικές του συλλογές εξακολουθούν να εκδίδονται με τεράστια επιτυχία, οι ταινίες του στολίζουν τα διεθνή φεστιβάλ ως πολύτιμα αποκτήματα – ο Ντασγκούπτα έχει κερδίσει επανειλημμένως το Χρυσό Λωτό, το μεγαλύτερο Κινηματογραφικό Βραβείο της Ινδίας.

Θέλοντας να προσφέρει στο κοινό του μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα του σπουδαίου σκηνοθέτη, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας επιλέγει και προβάλει επτά αντιπροσωπευτικές ταινίες από το έργο του. Ξεκινώντας με το The Tigerman (1989), την ταινία που τοποθέτησε τον Ντασγκούπτα στο διεθνή κινηματογραφικό χάρτη και του χάρισε το Ειδικό Βραβείο στο Φεστιβάλ Κανών, το πρόγραμμα συνεχίζει με το Shelter of the Wings (1993), ίσως τη λυρικότερη ταινία του σκηνοθέτη, μια ωδή για την ανθρώπινη ελευθερία, το The Wrestlers (2000), ένα μάθημα για τα ολέθρια αποτελέσματα της κτητικότητας στις ανθρώπινες σχέσεις, το πανέμορφο A Tale of a Naughty Girl (2002), με θέμα τη δύναμη της προσωπικής επιθυμίας, το Chased by Dreams (2004), ένα ονειρικό μωσαϊκό που συνδέει τη μαγεία μιας ευχής με τον τρόμο της πραγματικότητας και το Memories in the Mist (2005), όπου ο έρωτας, η σάρκα και ο πόν ος ενώνονται σε διαφορετικά επίπεδα χρόνου και χώρου.

Τέλος, με μεγάλη υπερηφάνεια, οι Νύχτες Πρεμιέρας θα προβάλουν σε Ευρωπαϊκή Πρεμιέρα τη νέα ταινία του Ντασγκούπτα, The Voyeurs (2007 – Συμμετοχή στο πρόγραμμα Masters of World Cinema του Φεστιβάλ του Τορόντο), ένα μετρημένο κατηγορώ στη σύγχρονη μισαλλοδοξία. Ο Ντασγκούπτα εμπνεύστηκε το σενάριο από το αληθινό περιστατικό του νεαρού Βραζιλιάνου που δολοφονήθηκε από τους Βρετανούς αστυνομικούς μετά την τρομοκρατική επίθεση στο μετρό του Λονδίνου, ενός αθώου άνδρα που λανθασμένα θεωρήθηκε τρομοκράτης. Ο σκηνοθέτης, μέσα από μια μικρή ανθρώπινη ιστορία, θίγει το ζήτημα της ελευθερίας του πολίτη και της ρατσιστικής παράνοιας που επικρατεί στον δικό μας, πολιτισμένο κόσμο. Όπως σχολιάζει ο ίδιος, «Τα πάντα έχουν γίνει μηχανικά. Εχουμε αποκτήσει μια εμμονή με την ασφάλεια, ενώ οι δεδομένες ανθρώπινες αξίες, όπως η αγάπη και η καλοσύνη, έχουν χάσει το απλό τους νόημα.»

Το 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας έχει την τιμή να υποδεχτεί τον Μπουνταντέμπ Ντασγκούπτα στην πόλη. Ο μεγάλος σκηνοθέτης θα παρουσιάσει για πρώτη φορά τη ρετροσπεκτίβα των ταινιών του και θα μιλήσει με το κοινό για την τέχνη του κινηματογράφου και της ζωής.

Στο φεστιβάλ θα προβληθούν οι παρακάτω ταινίες του:

  • Ο Άνθρωπος Τίγρη – Bagh Bahadur (1989)

    Ο Γκουνουράμ κάθε χρόνο παρατά οποιαδήποτε άλλη ασχολία του, για να χορέψει τον παραδοσιακό χορό της τίγρης στο φεστιβάλ μιας μικρής πόλης, όπου συνηθίζει …

  • Τα Φτερά της Ελευθερίας – Charachar(1993)

    Ακολουθώντας την οικογενειακή παράδοση, ο Λάκα βγάζει τα προς το ζην αιχμαλωτίζοντας πτηνά και πουλώντας τα στον τοπικό έμπορο. Την ίδια στιγμή, ωστόσο …

  • Οι Παλαιστές Uttara (2000)

    Στο άγριο, φυσικό σκηνικό της Βεγγάλης ξετυλίγεται ένα ιδιόμορφο, ερωτικό τρίγωνο. Ο Νιμάι και ο Μπαλαράμ, συνάδελφοι στον τοπικό σιδηροδρομικό σταθμό …

  • Η Ιστορία Ενός Άτακτου Κοριτσιού – Mondo Meyer Upakhyan(2002)

    Ιούλιος 1969. Η Λάτι, δεκατετράχρονη κόρη μιας πόρνης, ονειρεύεται να αποδράσει στην Καλκούτα προκειμένου να συνεχίσει τις σπουδές της. Ομως η μητέρα …

  • Απατηλά Όνειρα – Swapner Din(2004)

    Ενας κυβερνητικός υπάλληλος που διασχίζει την επαρχία προβάλλοντας εκπαιδευτικά φιλμ, ερωτεύεται την πρωταγωνίστρια των ταινιών που προβάλλει και …

  • Αναμνήσεις στην Ομίχλη – Kaalpurush (2005)

    Παρόλο που ο Σουμάντα έχει χάσει τον πατέρα του εδώ και χρόνια, η ανάγκη για επανασύνδεση και επίλυση των παλιών τους διαφορών τον επισκέπτεται επιτακτικά …

  • Οι Ηδονοβλεψίες – Ami, Yasin Arr Amar Modhubala

    Δύο εργένηδες τεχνικοί σαγηνεύονται από την καινούργια τους γειτόνισσα, μια ελκυστική, φιλόδοξη χορεύτρια και εγκαθιστούν ένα σύστημα παρακολούθησης …