«Ελληνο-ινδικές χορευτικές δημιουργίες: Ιερός χορός στην αρχαία Ελλάδα και Ινδία» ομιλίες της Λήδα Shantala στην Ινδία

Lida-India-1

Ομιλία της Λήδα Shantala στο Banaras Hindu University, Βαρανάσι


To Indira Gandhi National Centre for the Arts (IGNCA) οργάνωσε με πρωτοβουλία του φιλέλληνα καθηγητή Bharat Gupt, ένα διεθνές συνέδριο αφιερωμένο στις πολιτιστικές σχέσεις Ελλάδας και Ινδίας από τον 18ο αιώνα μέχρι σήμερα με τίτλο, «Δημήτριος Γαλανός και η κληρονομιά του: Ινδο-Ελληνικές σπουδές 1790-2018″. Το συνέδριο έγινε από 3 έως 10 Φεβρουαρίου 2018 στο Νέο Δελχί και στο Βαρανάσι και συμμετείχαν διακεκριμένοι ομιλητές και μουσικοί από την Ελλάδα, Ινδία και άλλες χώρες που συνέβαλαν στην ανάπτυξη των ελληνο-ινδικών πολιτιστικών σχέσεων. Ανάμεσα στους προσκεκλημένους ήταν και η Λήδα Shantala, ερευνήτρια, χορογράφος, χορεύτρια και δασκάλα κλασικού ινδικού χορού Bharata Natyam, ιδρύτρια του Πολυχώρου Πολιτισμού και Τεχνών Shantom.

Lida-India-2

Η Λήδα Shantala με τους καθηγητές Bharat Gupt (αριστερά) και U.P. Arora (κέντρο) στο IGNCA


Η Λήδα Shantala παρουσίασε την ομιλία της με τίτλο «Ελληνο-ινδικές χορευτικές δημιουργίες: ιερός χορός στην αρχαία Ελλάδα και Ινδία» στο IGNCA και στο Banaras Hindu University (BHU) με βίντεο αποσπάσματα από παραστάσεις του «Χοροθεάτρου Λήδα Shantala». Η ομιλίες της έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση και οι ακροατές την υποδέχθηκαν με πολύ ενθουσιασμό. Tα αποσπάσματα που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο αφορούσαν κυρίως εργογραφία που φέρνει κοντά την αρχαιοελληνική τέχνη με το πνεύμα της ινδικής κλασικής τέχνης

Ο καθ. Δημήτρης Βασιλειάδης στη δική του ομιλία για τα σανσκριτικά στην Ελλάδα, παρουσίασε επίσης παραγωγές του χοροθεάτρου της Λήδα Shantala αφιερωμένες σε σανσκριτικά έργα, όπως «Shakuntala» και «Κumara Sambhava»  του ποιητή Kalidasa,  «Gita Govinda» του Jaya Deva, έργα από τη Υοga Vashistha κ.ά.


Περιεχόμενο της ομιλίας της Λήδας Shantala

Μια συγκριτική προσέγγιση της αρχαίας ελληνικής «μουσικής», ορχηστικής τέχνης των Μουσών, και του ινδικού κλασικού χορού Μπάρατα Νάτυαμ, μέσα στο φιλοσοφικό πλαίσιο των δύο πολιτισμών.

Lida-India-3

Η Λήδα Shantala τιμάται με το άγαλμα της θεάς της γνώσης και των τεχνών, Saraswati, από τον καθ. Bharat Gupt


Οι αρχαίοι Έλληνες και οι αρχαίοι Ινδοί απολάμβαναν και τιμούσαν το χορό με παρόμοιους τρόπους. Και για τους δύο, ο χορός είχε πνευματική ουσία, ήταν δώρο των θεών και τρόπος επικοινωνίας με αυτούς. Και στους δύο πολιτισμούς, ο χορός, η μουσική, το θέατρο και η μιμητική, ήταν πτυχές της ίδιας τέχνης: οι αρχαίοι Έλληνες χορευτές εκτελούσαν «χειρονομίες» παρόμοιες με τα μούντρας (ή χάστας) που χρησιμοποιούνται στον ινδικό κλασικό χορό. Υπάρχουν επίσης γραπτές περιγραφές για την τέχνη της έκφρασης του προσώπου συγγενική με την ινδική τέχνη της «αμπίναγια».

Για τους αρχαίους Έλληνες, όπως και τους Ινδούς, η τέχνη κατείχε σπουδαίες θεραπευτικές ιδιότητες και επιτελούσε κάθαρση (“saucha” στα σανσκριτικά) στον καλλιτέχνη και στους θεατές. Εθεωρείτο πνευματικό μονοπάτι αυτογνωσίας και απελευθέρωσης.

Αυτή η συγκριτική μελέτη αποτέλεσε τη βάση έμπνευσης για πολλές από τις παραγωγές του «Χοροθεάτρου Λήδα Shantala», αποσπάσματα από τις οποίες προβλήθηκαν στη διάρκεια της ομιλίας. Αποσπάσματα που φωτίζουν αυτή την εσωτερική πνευματική σχέση της αρχαίας ελληνικής και ινδικής τέχνης και φιλοσοφίας.


Δείτε την πλήρη βιντεοσκόπηση της ομιλίας της Λήδας  Shantala από τον σκηνοθέτη Ravi Sharma, τον οποίο ευχαριστούμε θερμά:


Ένα από τα αποσπάσματα, που προβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της ομιλίας, aπό την παράσταση του Χοροθεάτρου Λήδα Shantala «Ήρος Άγγελος» (1996) με το Μιχάλη Ναλμπάντη.


ΛΗΔΑ SHANTALA

Leda Varanasi 5Χορογράφος, χοροθεραπεύτρια, καθηγήτρια γιόγκα, απόφοιτος Γαλλικής Φιλολογίας της Σορβόννης (Dipl. Licence ès lettres – Paris III Sorbonne).

Είναι διπλωματούχος τού κρατικού Ιδρύματος Γιόγκα και Ιατρικής ΄Ερευνας της Ινδίας «Kaivalya Dhama», της Ακαδημίας χορού της Ινδίας «Bharata Kalanjali» και της σχολής έκφρασης «Abhinayia Sudha» στον ινδικό κλασικό χορό Bharata Natyam.

Σπούδασε χοροθεραπεία μέ τη δόκτορα Μαrcia B. Leventhal (Υφηγήτρια τού Πανεπιστημίου της Ν. Υόρκης). Είναι η μοναδική δυτική ερευνήτρια διεθνώς που έγινε δεκτή από τους Πυγμαίους, για να φοιτήσει κοντά τους την αρχέγονη χοροθερα­πευτική τέχνη ίασης  «Μombwiri».

Μετά από την επιστροφή της από την Ινδία και την Αφρική, το 1985, εισήγαγε στην Ελλάδα τον ινδικό  κλασικό χορό Μπάρατα Νάτυαμ.  Το ίδιο έτος ίδρυσε το «Κέντρο Μάντιραμ», κέντρο σπουδής γιόγκα, ινδικού χορού, για τη χορογραφική και την ανθρωπολογική έρευνα αρχαίων πολιτισμών.

Το 1987 ίδρυσε το Χοροθέατρο «Λήδα Shantala», μέσω του οποίου έκτοτε μεταφέρει σε χοροθεατρική πράξη τις δια-πολιτισμικές της έρευνες. Μια πρωτοποριακή ομάδα χορού με πλούσιο έργο στην εναλλακτική δημιουργική έκφραση, το οποίο έχει αποσπάσει εξαιρετικές κριτικές για το σύγχρονο διαπολιτισμικό και πολύ-πολιτισμικό του χαρακτήρα.

Το 2003 δημιούργησε τον Πολυχώρο Πολιτισμού και Τεχνών «Shantom», ο οποίος διακρίνεται από μία πληθώρα δραστηριοτήτων: μαθήματα (γιόγκα, Pilates, χορού, πολεμικών τεχνών, εναλλακτικών θεραπειών), επιμορφωτικά σεμινάρια, ημερίδες, παραστάσεις κλπ. Εκεί φιλοξενείται η Ακαδημία Κλασικού Ινδικού Χορού Μπάρατα Νάτυαμ, η μοναδική επαγγελματική σχολή Μπάρατα Νάτυαμ στην Ελλάδα.

Έγραψε ένα βιβλίο για το Μπάρατα Νάτυαμ και τώρα ετοιμάζει άλλο ένα για τα Γιόγκα σούτρας του Πατάντζαλι.

Shantom Youtube Channel: https://www.youtube.com/channel/UCl9gyhVTyz3F7iL9OXVi00g

Leda Shantala Youtube Channel https://www.youtube.com/channel/UC8qZbEwKt7s8mzK_zWqda2w


Σχετικά άρθρα: