RABINDRA NARAYAN GOSW

Συνέντευξη από τον Νεκτάριο Μητριτσάκη

goswami coverΟ Rabindra Narayan Goswami γεννήθηκε το 1948 στην ιερή πόλη του Benares (Varanasi) Ινδία. Ξεκίνησε μαθήματα σιτάρ στα 16 του και σήμερα είναι ένας από τους καθιερωμένους μουσικούς της Ινδίας. Είχα την καλή τύχη να σπουδάσω μαζί του τα τελευταία 7 χρόνια, λόγος που με κάνει να είμαι χαρούμενος που τον παρουσιάζω στο ελληνικό κοινό μέσα απ’ αυτή τη μικρή συνέντευξη.

Ερώτηση: Τι σημαίνει μουσική για σένα;

Απάντηση: Μουσική πρώτα απ’ όλα είναι μια ψυχική χαρά που δίνει ανακούφιση από την ένταση της ζωής και είναι μέσα από τη μουσική που μπορώ να εκφράζω τα συναισθήματα μου σε άλλους ανθρώπους.

Ερώτηση: Πως ήρθες σε πρώτη επαφή με τους Έλληνες;

Απάντηση: Εξαιτίας του Αλέξη Καρσιώτη που ήρθε στο Μπενάρες και μελέτησε μαζί μου για κάποια χρόνια.

Ερώτηση:  Ποτέ ήρθες στην Ελλάδα για πρώτη φορά και πόσες φορές έχεις έρθει από τότε;

Απάντηση: Ήταν το 1988 που ήρθα για πρώτη φορά και έπαιξα ένα κονσέρτο οργανωμένο από το Δήμο Αθηναίων. Για δεύτερη φορά ήταν το 1990 στο φεστιβάλ Πεντέλης, ενώ το 1995 συμμετείχα σε μια σειρά συναυλιών σε διάφορα μέρη της Ελλάδας όπως Αθήνα, Λάρισα, Πάτρα, Θεσσαλονίκη, Δράμα, Κομοτηνή, Καβάλα και Ιωάννινα.

Ερώτηση: Τα τελευταία χρόνια συμμετέχεις στο γνωστό στο Ελληνικό κοινό σχήμα Έλληνες και Ινδοί, πως σου φαίνεται αυτό;

Απάντηση: Είναι πολύ ενδιαφέρον να συνεργάζεσαι με Έλληνες μουσικούς. Είναι πολλές παραδοσιακές μελωδίες που μοιάζουν με της Ινδικές ράγκες (μουσική μελωδική φόρμα) όπωςDhani, Bhoopali, Durga, κ.ά. Οτιδήποτε παίζουμε βασίζεται σε κάποια ράγκα. Είμαι πολύ εντυπωσιασμένος από την ικανότητα των Ελλήνων στο ρυθμό, όπως 7σημο, 9σημο κλπ.

Ερώτηση: Πως βρίσκεις το Ελληνικό κοινό;

Απάντηση: Είναι πάντα συναρπαστικό, σε όλες της παραστάσεις έχουμε μια υπέροχη ανταπόκριση.

Ερώτηση: Πως βρίσκεις τους Έλληνες γενικότερα;

Απάντηση: Γενικά οι Έλληνες είναι πολύ εγκάρδιοι και πάντα μας καλωσορίζουν ζεστά.

Ερώτηση: Ποιος είναι ο ρόλος της Ινδικής κλασικής μουσικής στην Ινδία και στον κόσμο σήμερα, έχοντας υπόψη την ανάπτυξη της εμπορικής μουσικής (Bollywood), βλέπεις το μέλλον της κλασικής μουσικής αισιόδοξα η απαισιόδοξα;

Απάντηση: Είμαι αισιόδοξος για την Ινδική κλασική μουσική και πιστεύω ότι θα αναπτυχθεί περισσότερο. Τίποτα δεν την έχει φθείρει μια και έχει επιβιώσει τόσο καιρό. Επίσης είναι μέρος της κοινωνίας γιατί ακόμα και ο απλός άνθρωπος ξέρει για αυτήν. Είναι μια μουσική που βασίζεται στην πειθαρχεία και στη μελέτη, όλο και περισσότερος κόσμος την σπουδάζει και σήμερα μέσα από της έρευνες γύρω από την μουσικοθεραπεία η μουσική αυτή θα παίξει σημαντικό ρόλο.

Ερώτηση: Πιστεύεις ότι η μελέτη της Ινδικής κλασικής μουσικής σου έδωσε μια καλύτερη κατανόηση γύρω από το μυστήριο της ζωής και την ιερή φύση του εαυτού;

Απάντηση: Ναι, όταν είσαι βαθιά στη μουσική έρχεσαι σε επαφή με ουράνια συναισθήματα. Μέσα από τη μουσική μπορούμε να αισθανθούμε την ύπαρξη του Θεού.

Ερώτηση: Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ότι το ποσοστό των μη Ινδών μουσικών σπουδαστών αναπτύσσεται ραγδαία. Κατά τη γνώμη σου που οφείλεται αυτό, μπορούν οι αλλοδαποί μουσικοί να πετύχουν υψηλό επίπεδο και να αναγνωριστούν στην Ινδία και στο εξωτερικό;

Απάντηση: Κατά τη γνώμη μου αυτό οφείλεται στο ότι αυτή η μουσική εμπεριέχει πολλές ευκαιρίες για ανάπτυξη. Η Ινδική κλασική μουσική δεν έχει τίποτα προ-διαγραμμένο. Σε goswami2κάποιους από του μαθητές μου που σπούδασαν Δυτική κλασική μουσική, τους αρέσει η Ινδική μουσική γιατί την βρίσκουν πιο δημιουργική. Η ανάπτυξη της ράγκα δεν είναι ποτέ η ίδια, κάθε φορά υπάρχουν παραλλαγές και δημιουργικότητα. Αν επιτύχουν ένα υψηλό επίπεδο, θα αναγνωριστούν. Αυτό έχει ήδη αποδειχθεί στον χορό, στο pakhawaz, στο σιτάρ και σε άλλα όργανα.

Ερώτηση: Εκτός από το σιτάρ, έχεις ασχοληθεί με άλλα μουσικά όργανα;

Απάντηση: Ναι, μου αρέσουν τα σπάνια μουσικά όργανα, γιατί αν κανένας δεν τα παίζει θα πάψουν να υπάρχουν. Έτσι παίζω το σουρμπαχάρ στο στυλ της dhrupad. Είναι σαν ένα μπάσο σιτάρ με εκτεταμένη αντήχηση κατάλληλο για την ερμηνεία του alaap  (εισαγωγή). Επίσης παίζω τα Jaltarang το οποίο είναι σήμερα πολύ σπάνιο. Είναι ένα σετ από κεραμικά δοχεία που γεμισμένα με νερό παράγουν τις κατάλληλες νότες, ενώ παίζονται με μπαγκέτες. Τέλος, έχω σπουδάσει φωνητικά, απαραίτητο εφόδιο για την Ινδική κλασική μουσική.

Ερώτηση: Τι συμβουλή έχεις να δώσεις σε ένα νέο μουσικό ;

Απάντηση: Η συμβουλή είναι ότι πρέπει να δουλεύουν σκληρά στο πεδίο τους για να πετύχουν υψηλό επίπεδο. Ταυτόχρονα να δείχνουν σεβασμό για τους άλλους μουσικούς.

[:]

Συνέντευξη από τον Νεκτάριο Μητριτσάκη

goswami coverΟ Rabindra Narayan Goswami γεννήθηκε το 1948 στην ιερή πόλη του Benares (Varanasi) Ινδία. Ξεκίνησε μαθήματα σιτάρ στα 16 του και σήμερα είναι ένας από τους καθιερωμένους μουσικούς της Ινδίας. Είχα την καλή τύχη να σπουδάσω μαζί του τα τελευταία 7 χρόνια, λόγος που με κάνει να είμαι χαρούμενος που τον παρουσιάζω στο ελληνικό κοινό μέσα απ’ αυτή τη μικρή συνέντευξη.

Ερώτηση: Τι σημαίνει μουσική για σένα;

Απάντηση: Μουσική πρώτα απ’ όλα είναι μια ψυχική χαρά που δίνει ανακούφιση από την ένταση της ζωής και είναι μέσα από τη μουσική που μπορώ να εκφράζω τα συναισθήματα μου σε άλλους ανθρώπους.

Ερώτηση: Πως ήρθες σε πρώτη επαφή με τους Έλληνες;

Απάντηση: Εξαιτίας του Αλέξη Καρσιώτη που ήρθε στο Μπενάρες και μελέτησε μαζί μου για κάποια χρόνια.

Ερώτηση:  Ποτέ ήρθες στην Ελλάδα για πρώτη φορά και πόσες φορές έχεις έρθει από τότε;

Απάντηση: Ήταν το 1988 που ήρθα για πρώτη φορά και έπαιξα ένα κονσέρτο οργανωμένο από το Δήμο Αθηναίων. Για δεύτερη φορά ήταν το 1990 στο φεστιβάλ Πεντέλης, ενώ το 1995 συμμετείχα σε μια σειρά συναυλιών σε διάφορα μέρη της Ελλάδας όπως Αθήνα, Λάρισα, Πάτρα, Θεσσαλονίκη, Δράμα, Κομοτηνή, Καβάλα και Ιωάννινα.

Ερώτηση: Τα τελευταία χρόνια συμμετέχεις στο γνωστό στο Ελληνικό κοινό σχήμα Έλληνες και Ινδοί, πως σου φαίνεται αυτό;

Απάντηση: Είναι πολύ ενδιαφέρον να συνεργάζεσαι με Έλληνες μουσικούς. Είναι πολλές παραδοσιακές μελωδίες που μοιάζουν με της Ινδικές ράγκες (μουσική μελωδική φόρμα) όπωςDhani, Bhoopali, Durga, κ.ά. Οτιδήποτε παίζουμε βασίζεται σε κάποια ράγκα. Είμαι πολύ εντυπωσιασμένος από την ικανότητα των Ελλήνων στο ρυθμό, όπως 7σημο, 9σημο κλπ.

Ερώτηση: Πως βρίσκεις το Ελληνικό κοινό;

Απάντηση: Είναι πάντα συναρπαστικό, σε όλες της παραστάσεις έχουμε μια υπέροχη ανταπόκριση.

Ερώτηση: Πως βρίσκεις τους Έλληνες γενικότερα;

Απάντηση: Γενικά οι Έλληνες είναι πολύ εγκάρδιοι και πάντα μας καλωσορίζουν ζεστά.

Ερώτηση: Ποιος είναι ο ρόλος της Ινδικής κλασικής μουσικής στην Ινδία και στον κόσμο σήμερα, έχοντας υπόψη την ανάπτυξη της εμπορικής μουσικής (Bollywood), βλέπεις το μέλλον της κλασικής μουσικής αισιόδοξα η απαισιόδοξα;

Απάντηση: Είμαι αισιόδοξος για την Ινδική κλασική μουσική και πιστεύω ότι θα αναπτυχθεί περισσότερο. Τίποτα δεν την έχει φθείρει μια και έχει επιβιώσει τόσο καιρό. Επίσης είναι μέρος της κοινωνίας γιατί ακόμα και ο απλός άνθρωπος ξέρει για αυτήν. Είναι μια μουσική που βασίζεται στην πειθαρχεία και στη μελέτη, όλο και περισσότερος κόσμος την σπουδάζει και σήμερα μέσα από της έρευνες γύρω από την μουσικοθεραπεία η μουσική αυτή θα παίξει σημαντικό ρόλο.

Ερώτηση: Πιστεύεις ότι η μελέτη της Ινδικής κλασικής μουσικής σου έδωσε μια καλύτερη κατανόηση γύρω από το μυστήριο της ζωής και την ιερή φύση του εαυτού;

Απάντηση: Ναι, όταν είσαι βαθιά στη μουσική έρχεσαι σε επαφή με ουράνια συναισθήματα. Μέσα από τη μουσική μπορούμε να αισθανθούμε την ύπαρξη του Θεού.

Ερώτηση: Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ότι το ποσοστό των μη Ινδών μουσικών σπουδαστών αναπτύσσεται ραγδαία. Κατά τη γνώμη σου που οφείλεται αυτό, μπορούν οι αλλοδαποί μουσικοί να πετύχουν υψηλό επίπεδο και να αναγνωριστούν στην Ινδία και στο εξωτερικό;

Απάντηση: Κατά τη γνώμη μου αυτό οφείλεται στο ότι αυτή η μουσική εμπεριέχει πολλές ευκαιρίες για ανάπτυξη. Η Ινδική κλασική μουσική δεν έχει τίποτα προ-διαγραμμένο. Σε goswami2κάποιους από του μαθητές μου που σπούδασαν Δυτική κλασική μουσική, τους αρέσει η Ινδική μουσική γιατί την βρίσκουν πιο δημιουργική. Η ανάπτυξη της ράγκα δεν είναι ποτέ η ίδια, κάθε φορά υπάρχουν παραλλαγές και δημιουργικότητα. Αν επιτύχουν ένα υψηλό επίπεδο, θα αναγνωριστούν. Αυτό έχει ήδη αποδειχθεί στον χορό, στο pakhawaz, στο σιτάρ και σε άλλα όργανα.

Ερώτηση: Εκτός από το σιτάρ, έχεις ασχοληθεί με άλλα μουσικά όργανα;

Απάντηση: Ναι, μου αρέσουν τα σπάνια μουσικά όργανα, γιατί αν κανένας δεν τα παίζει θα πάψουν να υπάρχουν. Έτσι παίζω το σουρμπαχάρ στο στυλ της dhrupad. Είναι σαν ένα μπάσο σιτάρ με εκτεταμένη αντήχηση κατάλληλο για την ερμηνεία του alaap  (εισαγωγή). Επίσης παίζω τα Jaltarang το οποίο είναι σήμερα πολύ σπάνιο. Είναι ένα σετ από κεραμικά δοχεία που γεμισμένα με νερό παράγουν τις κατάλληλες νότες, ενώ παίζονται με μπαγκέτες. Τέλος, έχω σπουδάσει φωνητικά, απαραίτητο εφόδιο για την Ινδική κλασική μουσική.

Ερώτηση: Τι συμβουλή έχεις να δώσεις σε ένα νέο μουσικό ;

Απάντηση: Η συμβουλή είναι ότι πρέπει να δουλεύουν σκληρά στο πεδίο τους για να πετύχουν υψηλό επίπεδο. Ταυτόχρονα να δείχνουν σεβασμό για τους άλλους μουσικούς.